«Перлина театральна»: мовна інтонація

Цього разу в рубриці «Перлина театральна» ми розглянемо один із важливих компонентів роботи над текстом — мовну інтонацію. Більше інформації — далі.

Усмішки Глазового. 2016 рік

Мовна інтонація є важливим чинником у передачі інформації. Навіть звичними, буденними словами за допомогою виразного інтонування можна передати широку палітру думок і почуттів. Інтонація може надавати словесно однаковій фразі різного значення: розповідного, питального; спонукання до дії, емоційного вигуку.

Ритмомелодика інтонацій дає змогу слухачеві розпізнавати граматичну структуру висловлення, виділяти групу слів. Інтонацією виділяють у реченні головні за змістом, ключові слова. Інтонування здатне сповнювати мову емоційною змістовністю й виразністю. Мовні інтонації виконують важливі функції: логічні і граматичні, образні, емоційні, стилістичні, естетичні — усі вони концентруються навколо логіко-граматичної функції мовних інтонацій. Логічна інтонація цементує окремі слова, об’єднує їх у структурні групи в межах речення. Зміст писемного тексту розкривається в інтонації. Прагнучи до живого звучання тексту, актор повинен із багатьох можливих способів його інтонування вибрати єдиний, що відповідає авторському задуму і власному розумінню змісту, насамперед правильно зрозуміти і виразно передати логіку змісту В інтонації — серце й розум живої мови.

В. І. Немирович-Данченко зазначав: «Фраза неодмінно має легко пройти в зал до глядача, щоб усі інтонації, кожний звук лягли у вухо і потрапили в свідомість і в душу. Для цього в актора має бути чудова дикція і вміння ставити правильно наголоси та робити правильні розстановки. Ця галузь дуже важлива і має величезне значення». Змістовність і виразність звучання фрази — основа майстерності сценічного мовлення. Фраза відокремлюється одна від одної паузами. Граматичне речення може звучати цілісно, як одна фраза, а може складатися з декількох словесних груп, відокремлених одна від одної інтонаційно.

Читайте також:   До Дня художника України: краса осіннього різнобарв’я у живописних натюрмортах аматорів творчого об’єднання «Прибужжя»

«Сіра маленька пташка, як грудка землі, низько висіла над полем. Тріпала крилами на місці напружено, часто і важко тягнула вгору невидиму струну від землі аж до неба. Струна тремтіла і звучала» (М. Коцюбинський). Правильно поставивши питання, знаходимо потрібну відповідь: «Хто? Пташка. Де? Над полем. Яка? Як грудка землі». Логічний аналіз має чітко визнати словесні групи. Слова в їх межах групуються навколо логічних центрів думки: «пташка», «над полем», «тягнула струну», що «тремтіла», і «звучала». Розповідь збагачується порівнянням пташки з грудкою землі. Згруповані в межах фрази слова вимовляються на одному видиху.

Визначення в тексті мовних тактів є головною метою логічного аналізу. Мовним тактом називаємо суцільну групу слів, об’єднаних за смислом, граматично та інтонаційно, навколо ключового слова — фразового наголосу. Межі мовних тактів на письмі не завжди визначаються розділовими знаками, але завжди чітко сприймаються на слух. При повільній мові кожний мовний такт завершується паузою, довшою на кінці граматичного речення й коротшою в межах речення. Однак при жвавій мові мовні такти в середині речення можуть вимовлятись і без пауз між ними; тоді їх межі чітко визначаються тональним зламом інтонації. Злам інтонації на межі двох мовних тактів, які за своїм змістом щільно прилягають один до одного, сприймається на слух як миттєва пауза, хоч в цей момент ні видих, ні звучання голосу не перериваються. Такі ілюзорні паузи називаються нульовими або уявними. При жвавій розмові вони відіграють значну роль, оскільки надмірність довгих пауз робить мову важкою, млявою або фальшивою. Неточне визначення мовних тактів, неправильна розстановка пауз, їх відсутність там, де вони потрібні за логікою думки, і навпаки — поява пауз там, де вони необов’язкові, може суттєво ускладнювати сприйняття слухачем змісту словесної дії.

Читайте також:   Відмінності сучасного та естрадного танцю: про що слід знати

Більше інформації про особливості роботи з віршованим текстом читайте в попередній статті нашої рубрики «Перлина Театральна».

↓
Розмір шрифту
Контраст