Творче об'єднання «Прибужжя»        07 Травня 2021        272      

Свічник – джерело живого вогню

Здавна людям хотілося якомога більше тепла і світла навколо себе, тому вони оточували себе живим вогнем. Але палаючу стихію не так просто утримати біля себе, тому людство вигадало для зберігання вогню – свічник. За багато десятиліть звичайний свічник перетворився на дивовижний витвір мистецтва зі своєю історією і особливостями.

Історія виникнення

Перші згадування про свічники з’явилися у міфах Стародавнього Єгипту, що розповідали про народження бога Сонця Ра. У часи хаосу він виник з прекрасної квітки лотосу, що виросла на вершині пагорба. Коли лотос відкрив свої пелюстки, усі побачили бога у яскравому полум’ї. Це явище стало символом перемоги над страхом нічної темряви.

Подібні легенди і міфи існували у різних культурах, і звичай зберігати джерело вогню у свічниках у вигляді стилізованої квітки бере початок саме від них.

 Особливості виготовлення

Кожна епоха привносила у створення свічників свої модні тенденції. Змінювався стиль, декоративне оздоблення і матеріали. Спочатку для виготовлення свічників слугували очерет, дерево, глина, камінь, мармур.

Зазвичай свічники мали ніжку-стійку та круглі ємності у формі квітки з відігнутими пелюстками для кріплення свічок та збереження виробу від крапель розплавленого воску.

У середні століття їх виготовляли з кованого заліза, бронзи, олова, латуні або міді. На урочистих церемоніях заможних вельмож матеріалом для них слугували золото та срібло. В епоху Відродження стало модним прикрашати свічники рослинними орнаментами і дрібними фігурками. Рококо стало епохою порцелянових свічників, прикрашених вензелями з позолотою, фігурками амурів або малюнками з сільськими сюжетними композиціями. Це період, коли на площах і у палацах з’являються пишні канделябри.

Світильники використовували не тільки для оздоблення інтер’єру приватних будинків, існували також обрядові свічники які приносили до храму.

Види свічників

З часом свічники перетворилися на справжній витвір мистецтва. Кращі їхні зразки навіть зберігаються у музейних колекціях Флоренції, Риму, Мюнхена, Британському музеї та в Луврі.

Існує багато видів декоративних свічників, основні з них:

  • Канделябр – багаторіжковий декоративний свічник;
  • Свічадо – підвісний свічник з багатою кількістю розгалужень;
  • Ліхтар – свічник з розташованою свічкою всередині;
  • Бра – свічник настінний;
  • Торшер – підлоговий;
  • Люстра – підвісний багаторіжковий свічник;
  • Жирандоль – настільний великий фігурний свічник на декілька свічок.

Також існують храмові й обрядові свічники. Адже здавна вогонь несе в собі сакральний сенс – це символ божественного сяйва і безкровної жертви. У Святому Письмі (від Матвія 5:15) навіть є згадка про важливість запалювання живого вогню саме на свічнику: «І не запалюють світильника, щоб поставити його під посудину, але на свічник, і світить воно всім у домі».

  Основні види таких свічників:

  • Ставник або поставник – великий церковний свічник;
  • Дикирій або трикирій – свічник на дві або три свічки;
  •  «Трійця» – схожий на трикирій. В основі його коло на дерев’яній ніжці, зверху прикріпленими трьома ріжками для свічок;
  • Панікадило – центральна велика підвісна люстра для урочистого богослужіння;
  • Менора – золотий семистовбурний свічник у юдейських обрядах;
  • Семисвічник – християнський символ семи Таїнств займає почесне місце у вівтарях. За формою – найвищим є центральний стовбур, а бічні гілки зі свічками утворюють трикутник.

Сучасний свічник у виробах майстрів НТО «Прибужжя»

Напівпрозорі, ніби крижані скельця, свічники з вітражного розпису виготовляє Лариса Кришталь. Майстриня оздоблює свої вироби барвистими квітково-рослинними орнаментами із додаванням золотого вітражного контуру. У поєднанні з рухливим вогняним полум’ям такі малюнки набувають своєрідної магічної динаміки, зачаровують погляд та створюють особливу чарівну атмосферу.

Сучасні інтер’єрні керамічні свічники майстрів Олени Поліщук і Сергія Лепехи створюють в оселі затишок та додають романтичного настрою. Глиняні вироби мають оригінальні форми, а декоративні орнаменти вкриті глазур’ю синьо-зелених відтінків. Поєднання холодних кольорів з яскраво – гарячим світлом вогню створює ефект контрасту.

Тепло і природний колір притаманний керамічним виробам майстра з Ольшанської селищної ради Руслана Горбаня. Абстрактні форми свічників наповнені динамікою і своєрідною магією, у центрі яких зберігається животворне полум’я вогню.

В роботах Олександра Рассолова гармонійно поєднуються природне тепло дерева з енергією вогню. Різьблені традиційні свічники майстра не тільки дивують природним малюнком та натуральним кольором, а й особливим ароматом, який випромінює дерево при нагріванні від полум’я свічки.

Дерев’яні свічники у сучасній манері виконання пропонує майстриня з Березанської селищної ради Стефанія Чаплигіна. Їхня геометрична форма вкрита монохромним малюнком, об’єм якого авторка створює за допомогою шпаклівки. Теплі жовті, рожеві та помаранчеві кольори свічників посилює світло вогняного полум’я, додаючи ефект внутрішнього сяйва.

Сучасні і традиційні, керамічні та дерев’яні свічники в усі часи зачаровують своєю магічною красою.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: