Вправи для театралів: як оволодіти й керувати м’язами

Вироблення м’язового контролера або спостерігача — один з етапів оволодіння та керування м’язами; вивчення внутрішніх елементів сценічного самопочуття. Два розділи, на які поділяється цей етап, і відповідні вправи — далі у статті.

Джерело: art-dept.com

Визначення зайвих «затискачів» і звільнення від них

1. Сісти зручніше, послабити напругу й почати перевірку зайвих напружень. Звернути увагу на те, що навіть у спокійному положенні можна спостерігати часткові напруги в м’язах рук, ніг тощо. Щоб точніше навчитися визначати затискачі, потрібно злегка напружити кисті рук, плечі, ноги, розслабити їх і зрозуміти різницю між станами.

2. Сісти на поручні крісла, визначити затискачі і зняти їх.

3. Походити по кімнаті, визначити зайву напругу і зняти її. Перевірити, чи не перейшла напруга, наприклад, з кисті руки в лікоть або шию, а з шиї в плечі тощо.

4. Притулитися до стіни, спертися на стіл, на підвіконня тощо. І знову знайти зайву напругу.

5. Лежачи на дивані, відпочиваючи, визначити, де затискачі, зняти їх.

Усі ці вправи треба варіювати доти, поки не відчуєте хоча б часткової м’язової свободи. Тільки тренажем можливо домогтися вміння спостерігати і контролювати затиск і свободу м’язів — «розвинути в собі м’язового контролера».

Людина повинна невпинно, як у житті, так і на сцені, стежити за тим, щоб ніде не з’являлося зайвої напруги, м’язових затискачів. Цей процес самоперевірки і зняття зайвої напруги має бути доведений до механічності.

Вправи на виявлення індивідуальних затискачів і зняття їх:

  • виміряти довжину кімнати звичайним, спокійним кроком;
  • відкрити і закрити двері;
  • поставити п’ять стільців до стіни;
  • приготувати кімнату для прийому гостей;
  • відчинити вікно і протерти скло;
  • розібрати вміст сумочки;
  • зав’язати краватку, зашнурувати черевики, пов’язати косинку.

Як навчитися підпорядковувати м’язи своєму наміру

Вправи для вироблення вміння відчувати роботу м’язів і підпорядковувати їх своїй свідомій волі:

  • сісти в ряд або півколом на стільці. На рахунок «раз» напружувати все тіло до межі; на рахунок «два» повністю розслабитися. І так декілька разів;
  • сидячи на стільці або пересуваючись кімнатою, по черзі напружувати то м’язи шиї, то плечей, то спини, то правої ноги, то лівої, потім правої руки, лівої руки. Напружити одночасно м’язи правої ноги й лівої руки і навпаки. Перекладати напругу з правої ноги на ліву тощо;
  • сісти прямо й відвести плечі назад. Перевірити, які м’язи спини працюють. Ці рухи повторити декілька разів. У тій же позі відвести спершу праве плече, потім ліве, не допомагаючи собі руками;
  • «Манекени» — вправа на повну напругу тіла. Один учень приймає будь-яке положення і напружує все тіло. Інший учень переносить позу попереднього (манекену) на інше місце. Положення першого не повинно змінитися, тіло не має розслабитися;
  • «Ганчіркові ляльки» — вправа на повне розслаблення тіла. Учні — ганчіркові ляльки, підвішені на гвоздики. Їх знімають з гвоздика і скидають на підлогу;
  • «Під парканом» — вправа, що виконується з уявним парканом. Манок: «треба пробратися під парканом в сад, щоб сторож не помітив». На перший оплеск пробираємося під уявним парканом, який умовно розташований на 40 см вище підлоги. Поступово просовуємо під парканом голову, плечі тощо. На другий оплеск (манок: «сторож йде») — вибираємося з-під паркану;
  • «Кішечка»: встати рачки. На перший оплеск (або на манок: «киць-киць») прогнути хребет до підлоги, ніби кішка, ласкаво потягуючись, тягнеться до вас. На другий оплеск (або на манок: «зась») вигнути хребет дугою, ніби кішка сердиться і фиркає, стає в позу захисту;
  • встати у стіни і на рахунок 4, 8, 16, 32 поступово згинатися. Потім на цей же рахунок розгинатися. Цю ж вправу виконати в сидячому положенні. Спочатку падає голова, потім згинається шия, перший хребець, другий тощо;
  • перевірити роботу м’язів кисті рук: порухати кожним пальцем руки окремо. Зігнути пальці по черзі. Потрясти кистями рук, нібито струшуючи з них краплю води. Помахати кистями рук на обличчя, ніби жарко. Малювати кистями рук лежачу вісімку, робити «віяло», наче стріляти пальцями, хапати пальцями. Зчепити кисті і зробити руками безперервну хвилю — можна разом, а можна по черзі, ніби передаючи її по черзі один одному;
  • залишаючи все тіло спокійним, діяти тільки однією рукою, однією ногою, потім головою тощо;
  • покласти праву ногу на ліву і ступнею правої ноги намалювати літери: О, Д, А та інші, а потім те ж зробити лівою ступнею;
  • вправа на виразність рук і ніг: для рук — за обідом, на іспиті, примиренні; для ніг — очікування зустрічі; перший рік на військовій службі. Виконуючи вправу, залучаємо лише руки або ноги. Зважаючи на дії рук або ніг, присутні повинні здогадатися, яку ситуацію запропоновано.
Читайте також:   Ефективна підготовка читців: 14 порад від членів журі
↓
Розмір шрифту
Контраст