Історія писанки сягає сивої давнини і пов’язана з ритуалом весняного відродження життя на землі. Наші предки вірили, що символи писанки мають магічні властивості — захищають людей від лиха, приносять добро і щастя в оселю. Про види писанок, значення символів й особливості робіт майстрів НТО «Прибужжя» — далі у статті.
Види писанок
Писанки поділяють на окремі різновиди залежно від техніки виготовлення. Сьогодні майстри переважно приділяють увагу орнаментальному оздобленню й кольору, а основними залишаються чотири традиційні види писанок: крапанка, крашанка, дряпака й писанка.
Кожен вид писанки має певні особливості розпису.
- Виготовлення дряпанки полягає в нанесенні на забарвлене яйце графічного орнаменту металевим загостренням.
- Найпростішим є виготовлення крашанки. Яйце варять у лушпині цибулі, щоб отримати коричнево-жовтий відтінок, або традиційно фарбують у червоний колір — символ вічного життя.
- Крапанку виготовляютьза допомогою писачка. Ним закрапують ті місця на шкаралупі, які повинні залишитися незафарбованими.
- Щоб зробити писанку, використовують найскладнішу техніку. Спочатку олівцем наносять візерунок, а потім писачком прописують за лініями гарячим воском. Символічні візерунки і кольори для писанки майстриня обирає сама.
- Бісерки або «восківки» виготовляють за допомогою гарячого воску й голки. До шкаралупи прикріплюють бісеринку, викладаючи декоративний орнамент.
- Мальованки створюють за допомогою пензля й акварельних, гуашевих або олійних фарб. Часто в композиціях використовують квітково-рослинний орнамент.
- Травлянки —це процесвитравлювання потрібного малюнку в оцті.
- Для виготовлення солом’янки поверхню яйця інкрустують аплікацією з соломки, іноді додають виплетені елементи.
- Трав’янки виготовляють трафаретним методом накладання листя рослини на поверхню шкаралупи з подальшим зануренням у фарбу.
- Прикладом філігранної роботи є різьблянки або ажурне художнє різьблення на яєчній шкаралупі.
Значення символів
Вважають, що традиційна українська писанка має понад 100 символічних знаків, які несуть певну важливу інформацію.
- Символом зародження життя є птах. Наприклад, півень — провісник Божого сонця та охоронець від зла, а голубка — символ любові й злагоди.
- Кінь — символ невпинного руху сонця.
- Одним із сонячних знаків є хрест — символ всесвіту, чотирьох стихій і сторін світу. У християнстві означає страждання, смерть і воскресіння.
- Знаком води є безкінечник або кривулька, що означає вічність.
- Сонце символізує Бога, адже Бог — небесне світло.
- Символом вранішньої зорі й сонця є зірка, ружа або розетка. Цей знак містить прямий і косий хрест. У народі цей елемент вважали символом кохання, а подарована писанка з цим знаком означала освідчення в почуттях.
- Дерево життя або вазон — всесвітній символ оновлення, що об’єднує в собі три царства — небесне, земне і підземне.
- Дуб, зокрема його листя асоціюється з силою й могутністю.
- Символами вічної молодості і здоров’я вважають сосонки і ялинки.
- Виноград — символроду, а виноградна лоза — символ Христа, означає духовне відродження.
Майстри-писанкарі НТО «Прибужжя»
Аматори Миколаївщини не тільки зберігають традиції, а й створюють власний неповторний стиль. Так з’являються нові техніки, авторські прийоми й оригінальний декор, що надає виробам індивідуальності.
Наприклад, у творчості майстра НТО «Прибужжя» Михайла Карабутова гармонійно поєднано традиції і сучасність; вишуканість обраних технік переплітається з невибагливою кольоровою палітрою, утворюючи оригінальні композиції. У своїх роботах майстер пропонує поглянути на традиції крізь призму сьогодення.

Михайло Карабутов захоплюється створенням панно за біблійними мотивами. Використовує техніку випалювання по дереву — пірографію (у перекладі з грецької мови «малювання вогнем»). У 2013 році в його творчому доробку з’явилися перші роботи з різьблення на яєчній шкаралупі — різьблянки. Це досить копітка, майже ювелірна робота, адже шкаралупа неймовірно крихка. Потрібно правильно обрати матеріал, підготувати його й бездоганно нанести малюнок. Серед розмаїття ажурних різьблянок наявні й вироби, створені за традиційною технікою — дряпанки. Михайло Карабутов не боїться експериментувати й поєднує всі грані своєї творчості в декоративних великодніх панно — «Трипільське коло», «Ікона», «Оберіг», «Відродження».

Михайло Карабутов представляє роботи на всеукраїнських фестивалях, обласних оглядах, виставкових проектах і святах народної творчості разом з іншими майстрами області: Іриною Блюм і родиною Бушиних з Березнегуватського району, Лесею Сайковською та родиною Помян-Гончаруків з Миколаєва, Аллою Бондарєвою і Наталею Ракітіною з Баштанської ОТГ, а також гуртком «Писанка» Куцурубської ОТГ. Таємниці своєї майстерності аматори передають на творчих зустрічах і захоплюючих практичних майстер-класах.