Готуємося до вокальних конкурсів: поради від журі «Пісенного драйву 2019»

Як готуватися до пісенного конкурсу всеукраїнського рівня та яких помилок уникати, — розповіли члени журі Всеукраїнського фестивалю-конкурсу пісенної творчості «Пісенний драйв 2019».

Пісенний драйв 2019

Вибір репертуару

Найважливіше правильно обрати конкурсний (не концертний!) репертуар. 50 відсотків творів цього року були шлягерного характеру, без обробок та аранжувань, не відповідали потрібній манері виконання.

Необхідно мати в репертуарі українські народні пісні та пісенно-музичний фольклор України в оригінальних і сучасних обробках, стилях. Якщо фестиваль-конкурс має статус усеукраїнського, важливо дотримуватися закону про мову, який від 16 липня набув чинності.

Вокальним ансамблям потрібно обирати твори форми багатоголосся (не менше три або чотириголосся), враховуючи жанровий склад пісні. Адже одно чи двоголосся або спів в октаву — це не конкурсні твори, які, до того ж, не відповідають статусу фестивалю.

Не завжди той чи інший обраний твір відповідає виконавським можливостям учасників. Деякі учасники «завищують планку»: обраний твір складний за формою, з використанням модуляцій і відхилень, через що виконавці не відчувають чіткої інтонації, порушується темпоритм (особливо у творах зі швидким темпом), занадто висока чи низька тональність в оригіналі (не розрахована на можливості учасника). Невміле використання регістрів призводить до порушення тембру, яскравості виконання, культури звуку.

Пісенний драйв 2019

Особливості виконання твору

Не всі співаки володіють своїм диханням. Часто неправильно розподіляють дихання (особливо пофразне та ланцюгове). Необхідно в кожній фразі виділити основну думку та основне слово, до якого направляти дихання. При цьому не порушувати смислові риси сюжету.

Одна з найпоширеніших помилок — форсування звуку, коли спів зводиться на крик. Також трапляються так звані «під’їзди» до ноти на високих звуках, що плутаються з мелізматикою. «Під’їзди», форшлаги, глісандо та передйоми виконуються невимушено, вільно, грайливо; легким «ковзанням» голосу з верху до основного тону мелодії та навпаки. Наявні в окремих, характерних народній манері співу, фразах пісень.

Читайте також:   Готуємося до «Art-mix»: 5 вправ для підготовки голосу перед виступом

Не всі виконавці правильно формують співацький звук, не дотримуються культури звуку. У деяких співаків, особливо молодих, звук часто невиразний, гугнявий, наявне «проковтування» слів та викривлення, нехтування текстом, що призводить до порушення чистоти інтонування — одного з основних критеріїв оцінки співака.

Музичний супровід

На якість виступу дуже впливає музичний супровід, акомпанемент. Більшість виконавців переважно використовує не досить якісні фонограми. До того ж, пісні під фонограму не мають поступового розвитку та закінчення, а також широкого застосовування художньо-виразних засобів, оскільки в записі запрограмований чіткі ритм і темп.

Живий акомпанемент зазвичай колоритно та професійно доповнює звучання співаків, що відповідно гарно впливає на підсумкові оцінки.

Міміка й зовнішній вигляд під час виступу

Міміка та жести під час співу не завжди відповідають змісту пісні. Бажано жартівливий спів поєднувати з невеликим погойдуванням голови, танцювальними й ігровими елементами. Спочатку варто вслухатися в пісню, виявити її емоційно-образний зміст, а потім уже відтворювати та обігравати твір. Важливо відчувати красу пісні та насолоду від її виконання.

Часто зовнішній вигляд учасників не зовсім гармонійний. Деякі костюми не відбивають художньо-стильового направлення творчої діяльності колективу або окремого учасника. Більшість солістів обирає звичайний одяг замість сценічного вбрання.

Сцена вимагає зберігати художню міру й естетичний смак, а костюми повинні бути наближені до відповідного регіону чи місцевості. Але часто трапляються костюми, які поєднують у собі два-три регіони: плахти Центральної України, кримськотатарські корсетки (з люрексом і різнобарвним камінням), головні убори Західної України (з помпонами, китицями) і сучасне взуття.

Багато учасників скуто, напружено тримаються на сцені. Виходять на сцену та йдуть із неї не артистично, не сценічно, а занадто побутово та важко, з опущеною головою та зігнутою спиною. Варто звертати більше уваги на зазначені недоліки та намагатися їх уникати.

Читайте також:   Застосування елементів народної мелізматики в народних вокально-хорових колективах

Про загальні правила підготовки до вокального конкурсу та найважливіше, про що мають пам’ятати учасники та їх керівники, читайте в нашій попередній статті про мистецтво пісні.

↓
Розмір шрифту
Контраст