Музичне мистецтво, Поради        30 Серпня 2021        140      

7 завдань для створення вдалого театралізованого пісенного номера

Кожна пісня – це мінівистава. В неї є свій жанр, стиль та художні завдання. В ній мають бути початок, розвиток, кульмінація і фінал. Та головну роль у цій виставі грає маленький вокаліст, мета якого – здивувати та порадувати глядача. Дуже важливо, щоб дитина впоралася з усіма завданнями, які перед нею ставить керівник. Під час такої роботи створюються умови для розвитку креативності, уяви, активності дітей, які реалізують свою творчу індивідуальність.

Репертуар

Грамотний вибір репертуару – основне завдання керівника. Обраний твір має відповідати віку виконавця, бути зрозумілим за змістом. Недоречно, коли дитина співає про велике нерозділене кохання. Завдання керівника не тільки показати всі вокальні можливості виконавця, а й гідно представити його. Тому так важливо звертати увагу на зміст твору у виконанні дітей.

Створення художнього образу

Як правило, керівник з вокалу находить та вибудовує у вокальному номері осмислені та графічні мізансцени всередині дійства. Важливішою умовою під час розробки драматургії вокального номера є вміння точно зрозуміти, наскільки сам текстовий та мелодичний склад пісні, її жанр та стиль видозмінюються після застосування до неї способів особистої театральної виразності.

У сольних номерах артист створює персонаж, від імені якого виконується пісня. При побудові такого номеру необхідно лише підкреслити обставини, які закладені в пісні.

Гарною практикою є надання дитині можливості самій створити художній образ – це може відкрити нам новий вплив змісту та новий образ. Але при цьому важливо контролювати дитину, щоб не допустити вульгарності ні в рухах, ні в жестах.

Використання виразних засобів

Сучасний вокальний номер поєднує спів, акторську майстерність, танець, костюм, світло, колір, декорації, різні ефекти. Навіть якщо вокаліст володіє прекрасно поставленим голосом, під час створення художнього образу пісні він все одно використовує весь арсенал виразних засобів. Спів на естраді без акторського мистецтва неможливий, але це не означає, що концертний вокальний номер – це завжди театралізована музична сценка. Важливою умовою роботи над піснею є зрозумілість, наскільки доречно вносити в неї способи театралізованої виразності, наскільки вони будуть поєднуватися з музикою та текстом. Якщо використання виразних засобів переміщує зміст твору на другорядний план, то краще їх не застосовувати.

Важливо розуміти, що номер – не тільки костюм та декорації. На жаль, багато акторів прагнуть приховати відсутність таланту на сцені за декораціями, яскравими костюмами, стилізацією тощо.

Усі засоби виразності повинні «працювати» на вокальний номер: глибше виявляти сенс, який закладений в пісні та придавати йому нові відтінки.

Пластичне рішення вокального номера 

В роботі над сценічною поведінкою особливо продуктивною є ситуація, коли виконавець сам підбирає виразні рухи, які характерні для певного музичного жанру або персонажу та вигадує нескладні танцювальні елементи. Пам’ятайте, що рух має бути виправданим, не йти у розріз із вокальними завданнями. При постанові рухів потрібно враховувати характер пісні, голосові особливості виконавця, стиль музики.

Якщо твір має на увазі танцювальну постановку, то рухи підбираються відповідно до характеру твору. Освоєння елементів відбувається поступово, тому можна йти шляхом паралельного освоєння фігур, працювати одразу з декількома однаковими за складністю елементами. В результаті такої роботи у виконавця розширюється «кругозір рухів» та швидше відбувається освоєння постанови номеру.

Зовнішній вигляд виконавця

Для того, щоб справити на глядачів яскраве враження, необхідно не тільки добре володіти своїм тілом, але й охайно виглядати. Важливу роль у сприйнятті номера грає костюм виконавця, він дає перші враження глядачеві. Важливо, щоб костюм не заважав образу, а доповнював та підкреслював його. Навіть якість тканини, її фактура, колір дуже важливі. Адже виконавець виходить на сцену, де світло софітів може як підкреслити особливості костюму, так і знецінити його. Сценічний костюм вокаліста має бути зручним та комфортним, не сковувати рухів та не заважати прояву емоцій. Аби вокаліст на сцені почував себе в концертному костюмі максимально вільно, саме у ньому йому необхідно провести декілька репетицій.

Фактор часу

На сцені відлік часу йде на секунди, і виконавцю потрібно одразу заволодіти глядачем, ввести його в смисловий зміст номеру та утримувати його увагу. Тому номер не може мати довгої зав’язки, інакше не вистачить часу для розвитку та дії. У театралізованому вокальному номері сценічна дія має стрімкий розвиток. За гранично малий час потрібно не просто донести інформацію до глядача, а й художньо організовувати її з метою емоційно-естетичного впливу. Протягом декількох хвилин виконавцю потрібно відтворити, а глядачеві сприйняти та засвоїти завершений твір.

Утримування уваги глядача

Виконавцю необхідно мати цілий набір різних способів, щоб якомога швидше опанувати увагою глядача, а створений сценічний образ був для нього цілком зрозумілий. Також важливо продумати, якою буде реакція публіки на ту чи іншу дію під час виступу.

Якщо ви використовуєте невеличку сценку з вокальним твором, де залучено декілька виконавців, то об’єктом уваги виконавців є партнери й виконавці. Спілкуючись між собою, вони сприймають глядача опосередковано. А для одного виконавця глядач стає партнером, який разом з ним створює номер. Виконавець спілкується безпосередньо з глядачем, руйнуючи так звану «четверту стіну», долаючи психологічний бар’єр.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: