Музичне мистецтво, Поради        16 Грудня 2019        55      

Поради керівникам: як підібрати репертуар для дітей-вокалістів

Чому сьогодні підбір репертуару є проблемою, роль репертуару у вихованні та розвитку дітей; поради, як вдало підібрати твори та якими саме вони мають бути.

Джерело: pixabay.com

Шість причин складності підбору репертуару

1. Час диктує необхідність використовувати в роботі фонограми.

2. Музичний матеріал не завжди досить яскравий і насичений (мелодика, гармонія, інтонація мають бути кращими).

3. Брак високохудожнього морального пісенного матеріалу.

4. Часто зміст пісень не є актуальним, не відповідає потребам сучасних дітей.

5. Сьогодні випускають досить мало нотних збірок із фонограмами для дітей та юнацтва.

6. Працювати з аудіозбірками досить непросто. Необхідно вміти грамотно й точно фіксувати нотний матеріал для розучування.

Роль репертуару у вихованні та розвитку дітей

Обираючи репертуар і розучуючи його з дитиною, ми формуємо ставлення до музики та «імунітет проти вульгарності» (Дмитро Кабалевський), який відіграє важливу роль у становленні світогляду дитини. Вдало підібрані твори сприяють моральному вихованню учня, формуванню його художнього смаку та сприйняття дійсності, а також розвитку музикального слуху, співочих навичок і музикальності взагалі. Поговоримо про ці тези трохи детальніше.

1. Моральне виховання.

Музика й пісня сприяють вихованню духовності та моральності; не тільки розвивають розум, а й облагороджують почуття. Допомагають зрозуміти дітям, що таке почуття обов’язку, співчуття, милосердя. Тому важливо підбирати твори з глибоким (не абстрактним, а зрозумілим для дітей) змістом, яскравими образами та закликами.

2. Формування художнього смаку та естетичного сприйняття дійсності.

Прослуховування або виконання вокальних творів — це виховання художнього смаку, музичної культури; формування інтересу до мистецтва. До того ж, допомагаючи дитині сформувати естетичне бачення світу через творчість, керівники закладають основу ставлення до себе як до художника, творця та наставника.

3. Розвиток музикального слуху, співочих навичок і музикальності взагалі.

Задля розвитку музикальних навичок і вмінь важливо звертати увагу на правильність співочої постави, дихання; позицію звучання голосу; вільне положення гортані; чітку роботу артикуляційного апарату та дикцію; чистоту інтонації; рівне тримання звуків та їх правильний зв’язок тощо.

Як вдало підібрати репертуар

Підбирайте репертуар так, щоб забезпечити морально-естетичне виховання дітей, передати образно-інтонаційне та жанрове багатство вокального мистецтва. Якими ж мають бути підібрані твори?

1. Мають виховувати.

Зважайте, що кожен твір має певним чином виховувати дитину і сприяти її розвитку. Лірична пісня, побудована на народних інтонаціях; сюжетне полотно, яке розкриває історичне минуле народу; жартівлива пісня, що містить здоровий народний гумор; твори, у яких оспівують природу, здатні пробуджувати різноманітні почуття: чуйність, доброту, мрійливість та інші.

2. Повинні бути високохудожніми.

Твори можуть бути різними за тематикою, жанром, стилем, але мають належати до класики. Класика — не тільки пісні, створені в далекому минулому, а й сучасні твори, які вирізняють висока художність, глибина змісту та досконалість форми. Пісня добра тоді, коли добрі мелодія і слова, які навіть без музичного супроводу звучать виразно та проникливо.

3. Мусять відповідати віку та розумінню дітей.

Завжди зважайте на вікові особливості колективу чи соліста. Твори насамперед повинні бути зрозумілими юному виконавцю та тематично підходити за віком. Також неодмінно звертайте увагу на закономірності розвитку співочого голосу в різні вікові періоди. Це забезпечить правильний розвиток дітей, створить фундамент для поступового укріплення голосу та накопичення стійких навичок і вмінь.

4. Мають відповідати виконавським можливостям.

Беріть до уваги технічну підготовку вокалістів, їхні індивідуальні особливості. У піснях повинен бути відповідний діапазон і зручна теситура. Рішення технічних задач виконання не повинно впливати на художній рівень твору. Час від часу оновлюйте репертуар складнішим матеріалом. Кожний новий твір — це ще один крок до опанування вокально-співочими навичками та підвищення виконавської майстерності.

5. Повинні бути різноманітними за характером і змістом.

У репертуарі кожного колективу чи соліста мають бути твори різної тематики: пісні про рідний край, місто, родину, дружбу; жартівливі, веселі, ліричні та драматичні пісні. Саме різноманіття сприяє осягненню всієї гами почуттів та емоцій.

Хвилюєтеся перед виступом? Читайте в нашій статті про причини появи хвилювання та про те, як його можна уникнути.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: