Музичне мистецтво, Поради        07 Серпня 2020        175      

5 цікавих і пізнавальних ігор для розвитку метро-ритмічного слуху

Метро-ритмічний слух — це вміння відрізняти ритм та слабку або сильну долі (метр); чути швидкість звучання твору, співпереживати музиці, відчувати її емоційну виразність. Намагаючись розвинути його, важливо спробувати себе в ролі слухача, виконавця й автора. Зважаючи на це, ми підібрали 5 корисних ігор, які особливо стануть у пригоді керівникам дитячих творчих колективів.

freepik.com

Музична скриня

Учасники стають у коло. Керівник пропонує прослухати аудіофайл з інструментальною музикою. Діти, слухаючи запропоновану мелодію, колишуться в заданому ритмі та характері. Потім кожен називає кількість почутих інструментів. Той, чия відповідь найбільш наближена до правильної, стає в центр кола, у «музичну скриню». Керівник обирає для нього музичний інструмент (сопілку, бубон, брязкальця, ложки тощо). Прослуховуючи наступний уривок, центровий учасник має спробувати зіграти в ритмі музики. Бажано повторити 4–5 разів, щоразу змінюючи музичний фрагмент. Гра розвиває музикальний слух (прослуховування уривку), почуття ритму (коли дитина рухається і грає в різному ритмічному малюнку), швидкість мислення (хто швидше реагує і дає правильну відповідь, стає лідером).

Кролики за парканом

Діти стають у загальне коло, тримаючись за руки. За командою керівника розраховуються на «перший» / «другий», щоб визначити, хто буде «кроликом», а хто «парканом». «Перші» роблять шаг у коло і замикають його, узявшись за руки. Таким чином вони утворюють замкнутий «паркан». «Другі», тобто «кролики», стають за межі цього «паркану». Звучить музика. Гравці утворюють «ворота» із «паркану», піднявши руки догори. «Кролики» у заданому ритмі пробігають усередині «паркану» та проскакують у «ворота». Як тільки музика уривається, гравці «паркану» опускають руки, закриваючи його. «Кроликів», що залишилися всередині, вважають спійманими. Вони стають у загальне коло та приєднуються до створення «паркану». Можна зіграти 2–4 рази, а потім поміняти гравців місцями, щоб «другі» стали «парканом», а «перші» — «кроликами». Гра розвиває координацію рухів у певному музичному темпоритмі, уміння орієнтуватися в просторі й колективну взаємодію.

Оркестр у лісі

Керівник починає гру з обговорення «Чиї голоси можна почути в лісі?» Кожному учаснику доручає різні ролі лісових мешканців: дятла, пташки, бджоли, жаби тощо. Пропонує шумовий спосіб, яким зображуватимуть того чи іншого персонажа. Наприклад, за допомогою речей, оплесків чи власних голосів. Ведучий імпровізує текст: «З родиною ми виїхали до лісу. Багато звуків я там почув. На дереві співала пташка…» Коли йдеться про якогось героя (тут пташка), відповідний учасник імпровізує звучання, дотримуючись динаміки, штрихів, темпу. Закінчити імпровізацію можна одночасним звучанням усіх гравців. Гра розвиває уявлення, уміння імпровізувати на задану тему й у певному ритмі, слухову увагу (під час одночасного виконання ритмічних малюнків).

Хлопавка

Керівник пропонує повторити ритмічний малюнок правою рукою, потім лівою та двома одночасно, комбіновано (удари перед собою, оплески). Наприклад, двічі правою, двічі лівою, тричі одночасно обома руками. Коли гравці засвоїли першу частину вправи, намагаються залучити ноги (зокрема стрибки). Потім пробують відтворити ритмічний малюнок за допомогою верхніх і нижніх кінцівок. Наприклад, два удари лівою ногою, два правою і три удари руками. Можна чергувати удари по-іншому: правою рукою по лівій нозі (двічі), лівою рукою по правій руці (двічі), одночасно правою рукою по правому стегну та лівою по лівому. Гра розвиває увагу, почуття ритму, гнучку пристосованість дитини до умов, які змінюються.

Прикрась музику

Кожен учасник отримує музичний інструмент: бубон, барабан, брязкальця, сопілку, трикутник чи якийсь інший. Усі слухають музичний твір, визначають його ритм і настрій. За командою керівника пробують застосовувати прийом оркестровки, повторюють ритм твору. Потім гравці можуть пофантазувати, самостійно прикрасивши звучання. Гра розвиває здатність розрізняти характер музики, настрій; уміння підлаштовуватися під певний ритм і вловлювати його найменші зміни, а також спонукає проявляти власну творчість, що відіграє важливу роль у розвитку почуття ритму.

А щоб чітко уявляти звучання музики, працюйте над внутрішнім слухом. У цьому допоможе наша підбірка ефективних вправ.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: