Поради, Театральне мистецтво        16 Серпня 2019        241      

Вправи для театралів: четвертий етап опановування та керування м’язами

Четвертий етап опановування та керування м’язами: кожен рух, кожне положення, поза повинні бути виправдані, доцільні та продуктивні. Детальніше про цей етап — далі.

Костянтин Станіславський

Основні фактори

Костянтин Станіславський казав, що на сцені при кожній прийнятій позі або положенні тіла важливо звертати увагу на три моменти:

  • надмірне напруження неминуче при кожній новій позі й при хвилюванні під час публічного виступу;
  • механічне звільнення від зайвої напруги за допомогою внутрішнього м’язового контролера;
  • обґрунтування або виправдання пози.

Практика показує, що сміливі й цікаві рішення в виправданні поз і дій багато в чому залежать від життєвого досвіду і спостережливості людини. Дуже важливо розуміти, як збагачувати свій творчий багаж, черпаючи приклади з повсякденного життя.

Багатство життєвих вражень — необхідна й важлива умова творчості, але, окрім матеріалу, потрібна здатність, по-перше, бачити й відбирати потрібне, по-друге, відчувати, розуміти матеріал і домислювати його, підпорядковувавши своїй творчій меті.

Вправи

1. Запропонувати сісти на стільці шести-восьми учасникам занять. По першій команді вони мають прийняти будь-яку позу; по другому, не змінюючи пози, знайти точку опори, прибрати зайву напругу, непотрібні затискачі; по третьому — виправдати свої пози. Після виконання вищезазначеного задати їм ряд питань, щоб з’ясувати смислові значення тієї чи іншої пози, положення, дії.

Наприклад, можна запитати учня, чим він виправдовує своє становище? Яка його дія? Чому він спрямував погляд на підлогу, чим наляканий? Чому руки витягнуті, ніби для захисту? Відповідь: «Я сиджу на березі моря. Мої друзі всі пішли, залишивши мене відпочивати на сонячному березі. У мене паралізовані ноги. І раптом я побачив, як на мене повзе сколопендра». Педагог: «Добре. Ваша поза виправдана. Продовжуйте ваше дію». Як бачите, з цього моменту поза перестає бути позою, оскільки, отримавши активну форму, вона стає дією.

2. Усі учасники мають стати в ряд. Педагог по черзі, взявши за руку, має «витягувати» кожного на середину кімнати. Учні повинні застигнути в різних позах, виправдати їх і продовжити дії.

3. Викликати 10–12 осіб. Розділити їх на дві групи: перша — «режисери», а друга — «актори». «Режисери» ставлять «акторам» позу або жест. «Актори» ж виправдовують це положення і починають діяти, намітивши собі мету.

4. За командою викинути мимоволі одну руку (потім обидві руки). Зупинити, затримати жест, а після виправдати його і продовжити дію.

Як навчитися визначати центр ваги й точки опори та які м’язи напружені, також читайте на нашому сайті.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: